Agrivesta ondanks corona onverminderd druk

Het coronavirus heeft een forse impact op de maatschappij. Ook de makelaars en taxateurs van Agrivesta hebben hier natuurlijk mee te maken in hun dagelijkse praktijk. Zowel op kantoor als tijdens taxaties of bezichtigingen. Wat betekent corona voor hun werk en hoe gaan ze er in de praktijk mee om?

Eigenlijk lopen de zaken van Agrivesta gewoon door. ‘Onze klanten zijn nuchtere boeren’, weet Leon Wennekes vanuit het Utrechtse. ‘Ik heb het onverminderd druk’, vertelt Eelke Turkstra vanuit Friesland. ‘Taxaties gaan na overleg met de klant gewoon door. Het is me ondanks de coronacrisis nog niet gelukt mijn achterstand aan taxaties weg te werken’, laat Bart-Jan de Lorijn vanuit het Land van Maas en Waal weten. Ook Wouter Weenink merkt dat er in zijn werkgebied Oost-Achterhoek nog steeds vraag is naar taxaties. ‘Wel bereid je deze taxatieopdrachten thuis wat uitgebreider voor dan anders’, weet Wouter Weenink.


Coronamaatregelen

‘We houden ons aan de coronamaatregelen en geven daar onze persoonlijke invulling aan. Dat betekent minimaal contact, terughoudender met afspraken en afstand houden. We houden rekening met kwetsbare klanten en nemen extra hygiënemaatregelen rondom bezichtigingen of een verkoopopname’, vertelt Marcel Joosten vanuit zijn kantoor in Huissen. Zo handelt Johan Huijbregts uit Dronten eerst de bezichtiging van een woonboerderij af, voordat hij de volgende geïnteresseerde uitnodigt. ‘Vroeger deed ik er dan nog wel eens twee achter elkaar.’ Harm Jan Houtman uit Eelde vindt het wel onwennig: geen hand mogen geven en afstand moeten houden: ’Ik houd het, net als in de MKZ-tijd, bij maximaal een afspraak buiten de deur per dag.’ ‘Met minder contactmomenten en reistijd blijft er meer tijd over voor bureauwerk en worden lopende dossiers afgewikkeld. Op afstand werken is wel lastiger bij  nieuwe dossiers’, zegt Leidi Wormgoor met Overijssel als werkgebied.


In de ogen kijken

Gerrit Stap vanuit Kesteren: ‘Het coronavirus heeft wel impact. We grenzen hier vlak aan Brabant; dus ik ben wel wat voorzichter. Je bent niet alleen verantwoording naar jezelf schuldig, maar ook naar je omgeving. Maar het is erg onpersoonlijk; ik mis het wel dat je elkaar niet in de ogen kunt kijken.’ Zo verloopt de afwikkeling via de notaris in de meeste gevallen zoveel mogelijk digitaal. Om zo weinig mogelijk mensen op kantoor te ontvangen worden veel zaken bij machtiging afgewerkt. Of koper en verkoper worden gescheiden ontvangen. ‘Dat is wel onpersoonlijk en zo mis je de positieve afsluiting van een dossier’, merkt Bart-Jan op. De mensen van Agrivesta werken bijna allemaal vanuit huis en dat gaat prima met behulp van telefoon en e-mail.‘ Je mist wel de lichaamshouding of de kwinkslag die je kunt maken’, vindt Leon. Toch worden digitale hulpmiddelen, zoals beeldbellen of online overleggen mondjesmaat gebruikt. ‘Wel houden we onze kennis up-tot-date door online cursussen’, merkt Wouter op.


Toch de boer op

Adviseur grondzaken Fred van Dijk werkt nog wel vanuit kantoor Doetinchem. ‘Ik ga als het nodig is de boer op. Je kunt niet alles via de telefoon of de e-mail regelen. Onteigeningszaken hebben normaal gesproken vaak een zitting in een restaurant. Eigenaren willen daar graag bij zijn. Nu kan dat niet, zodat er ook geen gelegenheid is argumenten uit te wisselen. Ik merk ook dat door het thuiswerken bepaalde zaken waar de overheid bij betrokken is enigszins vertragen. Dit moet niet te lang duren.’


Kom er mee

Ook merken de makelaars dat nieuwe zaken een pas op de plaats maken; sommige mensen ondernemen nu geen actie. ‘We kunnen nu dus helaas minder netwerken en ook niet spontaan bij relaties langs gaan’, merkt de Drentse Jan Emmens op. En verwijzers verwijzen wat minder door. Leon oppert dat mensen vooral niet moeten terugdeinzen om contact op te nemen als men een idee, een vraag of een probleem heeft: ‘Er is altijd wel een weg om een boodschap over te brengen. Ook al gaat het misschien niet zo soepel als voor de corona. Als er wat leeft, kom er mee!’